درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد ماجرای آن کوچه بن بست واریز هدیه ۲ میلیون تومانی روز معلم به حساب معلمان تا امشب | پرداخت معوقات حق‌التدریس‌ها تا ۲ هفته دیگر بغل نویسی بر روی شیشه و بدنه خودرو ممنوع «سه‌شنبه‌های مهر» ادامه دارد | افتتاح پیش دبستانی و دبستان خیرساز در بخش رضویه مشهد با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال گُرگرفتگی در خانم‌ها و آنچه باید بدانند چگونه رنج‌هایمان را به گنج تبدیل کنیم؟ چه حرف‌هایی را به کودکان نباید بزنیم؟ آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟ | برای آبله مرغان چی بخوریم؟ توصیه‌های طلایی برای خواب سالمندان علاقه وافر نوجوان‌ها به متفاوت بودن! واریز هدیه روز معلم به حساب فرهنگیان سراسر کشور افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۱۴۰۳ | متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اجرا می‌شود خبر رییس مجلس درباره حقوق اردیبهشت | قالیباف: دولت باید متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را این ماه اجرا کند دستگیری ۲۵ داوطلب متقلب در مرحله اول کنکور ۱۴۰۳ فصل بحرانی آب در مشهد | وزارت نیرو، خراسان‌رضوی را در فهرست ۴ استان با وضعیت آبی نامطلوب اعلام کرد خبر جدید برای بازنشستگان | تصمیمات جدید صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص پرداخت معوقات، وام و بیمه تکمیلی
سرخط خبرها

آخرین وضعیت منابع آبی مشهد در سال آبی کم‌بارش (۲۶ دی ۱۴۰۲) | بارندگی‌ها تاکنون هیچ آورده‌ای به سد‌ها نداشته است

  • کد خبر: ۲۰۶۵۵۳
  • ۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۴
آخرین وضعیت منابع آبی مشهد در سال آبی کم‌بارش (۲۶ دی ۱۴۰۲) | بارندگی‌ها تاکنون هیچ آورده‌ای به سد‌ها نداشته است
مدیر شرکت آب‌وفاضلاب مشهد گفت: بارندگی‌ها در فصل جاری غیرموثر بوده است. توصیه و تاکیدمان به شهروندان این است که از همین حالا به موضوع خشکسالی در استان توجه کنند و بحث مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، از چهار سد طُرُق، اَرداک، دوستی و کاردِه که تامین‌کننده آب کلانشهر مشهد هستند، سه سد از مدار بهره‌برداری خارج شده و فقط از سد دوستی آب برداشت می‌شود. از مهرماه امسال تاکنون ۲۳میلیمتر بارندگی در مشهد ثبت شده که نسبت به دوره بلندمدت ۶۰ درصد کاهش دارد. میزان ذخیره آب سد‌ها نسبت به سال قبل با ۶۰ درصد کاهش مواجه شده و سال سختی را برای تأمین آب مشهد در پیش‌رو داریم.

حسین اسماعیلیان، مدیر شرکت آب‌وفاضلاب مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز با تایید این مطلب تصریح کرد: فصل پاییز را پشت سرگذاشتیم و در انتهای اولین ماه فصل زمستان هستیم. پیش‌بینی‌های اول پاییز این بود که بارندگی‌های نرمالی داشته باشیم. پاییز امسال پاییز کم‌بارشی بود، علی‌رغم پیش‌بینی‌ها در پاییز حدود ۱۸میلیمتر بارندگی در حوزه مشهد داشتیم و با گذشت یک ماه از زمستان هم متاسفانه اتفاق خاصی نیفتاده است و در این مدت تنها ۵میلیمتر بارندگی رخ داده است.

بارندگی حوزه مشهد از ابتدای سال آبی جاری تا الان حدود ۲۵ میلیمتر بوده است

به گفته حسین اسماعیلیان، بارندگی حوزه مشهد از ابتدای سال آبی جاری تا الان حدود ۲۵میلیمتر بوده که در دوره بلندمدت این عدد حدود ۶۶میلیمتر بوده است و کاهش بیش از ۶۰ درصدی میزان بارندگی را در سال آبی نسبت به دوره بلندمدت نشان می‌دهد.

وی افزود: شرایط خشکسالی شدید‌ی در مشهد حاکم است که در متوسط استان هم همین وضعیت وجود دارد. هنوز نمی‌توان اظهارنظر کرد که ما فرض بدبینانه را در پایداری منابع آبی در مشهد درنظر بگیریم، چراکه دو ماه از فصل زمستان و فصل بهار را در پیش داریم و ممکن است بارندگی‌ها اتفاق بیفتد. اما آنچه تا الان اتفاق افتاده است صحه‌گذاری بر فرض بدبینانه است.

اسماعیلیان یادآورشد: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان، در همین راستا برنامه‌ای تدوین شده و مورد تایید وزارت نیرو قرار گرفته و پروژه‌هایی تعریف شده است که باید تا قبل از تابستان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری برسانیم که بتواند بخشی از کسری آب که به خاطر از دست دادن آب‌های شرب است را جبران کند.

بارندگی‌ها تاکنون غیرموثر بوده و آورده‌ای را به منابع آبی مشهد نداشته است

وی با بیان اینکه بارندگی‌هایی که در فصل جاری اتفاق افتاده عمدتا بارندگی‌های غیرموثر بوده و آورده‌ای را به منابع آبی مشهد در این چهار ماه نداشته است، تصریح کرد: توصیه و تاکیدمان به شهروندان این است که از همین حالا به موضوع خشکسالی در استان توجه کنند و بحث مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: قطعا با اجرای پروژه‌ها این‌طور نیست که کسری آب مشهد جبران شود؛ قطعا باید حوزه مدیریت مصرف و مشارکت مردم هم به کمک بیایند که اگر این شرایط ادامه‌دار بود مشکلی در تامین آب شهر در تابستان ۱۴۰۳ نداشته باشیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->